Velg en side

Facebook 2018 – vekst og endringer

jan 22, 2018 | blogg

«Our community continues to grow and our business is doing well,» uttalte Mark Zuckerberg, Facebook founder og CEO i 2017.

Samme året har norske mediebyråer kjøpt reklame på sosiale medier for over 500 millioner kroner. Alt tyder på at annonsering i sosiale medier vil fortsette å øke.

Facebook tjener penger i bøtter og spann med 10,1 milliarder dollar i reklameinntekter i forrige rapporterte kvartal- (merk: kvartal… ) Selskaper over hele verden har «oppdaget»  mulighetene. Reklameinntekter for Facebook økte med 49 % økning i tredje kvartal i fjor.

Og dette med god grunn. Facebook har over to milliarder brukere. Her hjemme i Norge er 84,5 % av befolkningen innom Facebook daglig. Der folk retter oppmerksomheten sin, er nettopp der foretak ønsker å reklamere for sine produkter og tjenester.

Facebook blir mer sosial

Facebook, Instagram og andre sosiale plattformer bruker vi gratis, og da må vi belage oss på å se sponset innhold. Vi forventer at annonser dukker opp i nyhetsstrømmen vår, men vi forventer også at den er mer tilpasset og relevant for oss. Spisset målretting og retargeting- annonser er svært effektivt og gir ofte god ROI (hvor mye man får igjen for å investere i markedsføring) innenfor kortsiktig strategi. Når konkurransen om oppmerksomheten stadig øker er det begrenset hvor mye plass det er til betalt plassering som f.eks. produktannonser i feeden vår. Og hva skjer med interessen vår for sosiale plattformer når de blir ja, mindre sosiale?

11. januar kom nyheten om at Facebook gjør flere endringer i nyhetsstrømmen og prioriterer innlegg fra venner og familie foran annet innhold. Denne nyheten førte til et fall i Facebooks aksjekurs på 19 milliarder dollar i samlet markedsverdi.

Vi vil altså se mindre offentlig innhold fra merkevarer, media og selskaper.

Mange bedrifter lurer på hva som er riktig strategi videre for denne kanalen. Vil endringen bety at at alt innhold som publiseres av bedrifter ikke kommer ut til målgruppen sin uten betaling? Kan bedriftene like gjerne gi opp å bruke Facebook som markedsføringskanal? Svaret på disse spørsmålene er nei. Alt håp er ikke ute, men bedriftene må jobbe smartere. I tillegg blir annonseringen dyrere. Hvis du som bedrift satser på å utvikle dine ressurser innad i bedriften, eller henter inn ekstern hjelp fra byråer eller konsulenter med kompetanse innen digital markedsføring, vil det ofte lønne seg. Det er viktig å forstå at en Facebook- side idag er så mye mer enn å legge ut et par statusoppdateringer og håpe på at folk gidder å engasjere seg i bedriften din.

Økende vekst for digital annonsering

Innstramming av bedrifters rekkevidde på Facebook er én av stadig flere nye endringer i digitale verktøy vi bruker for å gjøre bedrifter synlige på nett, eller selge varer. Det gjelder å snu seg raskt, være fremoverlente og tilpasse seg for å overleve. Veksten vi ser på internett sammenlignet med veksten innenfor tradisjonell annonsering er enorm. Fra 2015 til 2016 hadde annonsering på sosiale plattformer en økning på 67,4 %. Programmatiske annonser (nettverksannonser) opplevde en enorm vekst på 73,3 %. Det tok omtrent  3 år for de største nettbutikkene å nå samme omsetning som Ikea klarte på 30 år. Hovedsaklig er det langsiktig merkevarebygging i flere kanaler som gir god effekt både for økt merkekjennskap og økt salg.

Analysér data og fokuser på verdi i sosiale kanaler

Alt kan måles i dag. Vi har tilgang på store mengder data i de digitale tiltakene vi gjør, og vi kan analysere og  bruke denne tilgangen på data til bedriftens fordel. Men for å få nok data til å forvalte den riktig, må du først og fremst tenke langsiktig, ofte mer enn seks måneder, slik at du kan skape deg et bilde av hva som skaper effekt for din bedrift.  Husk at markedsføring er en investering og ikke bare en utgift.

Et godt råd når det gjelder de nye algoritme- endringene på Facebook er å fokusere på å vinne ditt publikum ved sende ut verdifullt innhold, øke servicegraden og gjerne spille på følelser.  Og, ja det kan ikke gjentas nok ganger; Video og Live-streaming er de mest effektfulle typer innhold for Facebook når det gjelder rekkevidde. Ved å lese Zuckerbergs uttalelser om de nye endringene i sin helhet, og studerer den retningen som Facebook har stått for de siste par årene, er det mange ledetråder for hvor bedriftene bør være på vei i sosiale medier-verden.

Er din bedrift klar for Facebook i 2018?

/ Generator,  Jeanette